Už 100 rokov cestujete s nami
- Oslavujeme 100 rokov
- 9.12.2019
- 12 minút čítania
Na začiatok si vysvetlime, ako to, že slovenská firma oslavuje už 100 rokov pôsobenia na trhu. V minulosti totiž existovala „len jedna“ cestovná kancelária - ČEDOK, a práve s ňou je naša história úzko spätá.
1920 - 1939: Štart a zlatá éra cestovného ruchu v Československu
Prichádza ČEDOK
Symbolicky, krátko po vzniku prvej republiky a na začiatku leta - 1. júla 1920, bol založený ČEDOK - Československá cestovná a dopravná kancelária, s.r.o. Praha. V prvých rokoch sa zaoberala najmä predajom cestovných lístkov do celého sveta a postupne sa rozrastala s pobočkami v Prahe, Bratislave, Brne, Karlových Varoch a neskôr aj v Londýne, Viedni a Paríži.
Kto si ešte pamätá na prvý katalóg?
V polovici dvadsiatych rokov vznikol vôbec prvý katalóg s názvom „Naše cesty“, v ktorom dominuje železničná doprava, ale objavujú sa aj autokarové zájazdy do alpských priesmykov Rakúska a Švajčiarska. Počas nasledujúcich rokov vytvoril ČEDOK svoj vozový park s v tom čase najmodernejšími autobusmi Praga a neskôr pribudli aj menšie dopravné lietadlá, vďaka ktorým sa realizovali zájazdy po Európe a severe Afriky. Neskôr do módy prichádzajú dovolenky pri mori – najmä v Juhoslávii (pobrežie severného Jadranu, Terst, Opatija). Náročnejší si vyberali Lido v Benátkach a ostrov Capri pri Neapole. Počas tejto zlatej éry cestovného ruchu sa v Československu rozvíjal aj domáci cestovný ruch – pobyty na horách, v kúpeľoch a návštevy Prahy. Medzi najobľúbenejšie destinácie patrili Špindlerúv Mlýn a Vysoké Tatry.
V tridsiatych rokoch sa naplno rozbiehajú letecké zájazdy do Casablanky a Káhiry (lety mali cca 10 medzipristátí a trvali 2 dni). Priemerný zájazd v Európe trval 18-20 dní, zámorský 3 mesiace.
1940 – 1969: Neľahké roky pre celý svet
Vojnové roky a ich následky
Po vypuknutí 2. svetovej vojny a obsadení územia Nemeckom, nastáva útlm činnosti, ČEDOK stráca svoje pobočky, stáva sa súčasťou nemeckej cestovnej kancelárie a organizuje len jednodňové vlakové výlety a domáce rekreačné pobyty pre robotníkov. V roku 1945 však prichádza koniec vojny a dochádza k okamžitej obnove činnosti. ČEDOK organizuje zájazdy do Prahy pre zahraničných hostí.
Po oslobodení sa rozvíja najmä domáci cestovný ruch a kúpeľníctvo, ktoré bolo naplno využívané na rekreačné pobyty pracujúcej triedy. Namiesto zájazdov začal ČEDOK predávať cestovateľské knihy, známky a vstupenky na kultúrne a športové akcie. Neskôr obnovuje zahraničnú zájazdovú činnosť a prináša nový katalóg s ponukou výhradne do spriatelených krajín – najmä Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, NDR, Poľsko, Albánsko a hlavne Sovietsky zväz.
V šesťdesiatych rokoch ČEDOK zamestnával cca 500 zamestnancov v pobočkách v Prahe, Karlových Varoch, Brne a Bratislave, doplnených zahraničnými reprezentáciami v New Yorku, Stockholme, Kodani, Amsterdame, Bruseli, Paríži, Londýne, Frankfurte nad Mohanom, Viedni, Ríme a Belehrade.
Hranice sa postupne otvárajú...
V roku 1966 sa uvoľňuje režim, čo vedie k zintenzívneniu cestovania do Juhoslávie a tiež Rakúska, Talianska a Francúzska. Avšak nečakané obsadenie Československa vojskami Varšavskej zmluvy v auguste ´68 spôsobilo, že v zahraničí uviazlo vyše 21 000 Čechoslovákov. ČEDOK pomohol s návratom nielen tých, ktorí cestovali cez ČEDOK, ale aj tých, ktorí cestovali súkromne. A hranice sa, najmä do západného sveta, tak zavreli na desiatky rokov.
1970 – 1989: Do ponuky prichádza exotika
Novinkou v portfóliu 70-tych rokov sa stali exotické destinácie „spriatelených“ krajín - Vietnam, Severná Kórea a Kuba. Postupný rozmach leteckej dopravy zachytil aj ČEDOK a v roku 1972 vypravil 1. veľkokapacitný chartrový let, v tom čase, najväčším lietadlom na svete - Boeing 747, do indického Dillí.
V 80-tych rokoch vrcholí monopolné postavenie ČEDOK-u s trhovým podielom presahujúcim 90%. V tomto čase bol ČEDOK najväčším podnikom cestovného ruchu v ČSSR a počtom zamestnancov, ako aj rozsahom služieb bol štvrtým najväčším podnikom cestovného ruchu na svete (1. American Express, 2. Cook Etd., 3. Scharnow Touropa a Hummel Reisen, 4. ČEDOK).
1990 – 2019: Všetko sa mení
Prvé kroky po revolúcii
Po revolúcii ČEDOK ako prvý zorganizoval zájazdy do pohraničných oblastí Rakúska a Bavorska, následne ponúka celý svet, medzi prvými destináciami Izrael, JAR, Tahiti, ale aj Antarktída. Cestovný ruch sa opäť rozvíja a zatiaľ čo do roku 1989 pôsobilo v Československu 9 organizácií cestovného ruchu, v roku 1990 ich už bolo 150 a v ďalších rokoch rýchle pribúdali ďalšie.
Pokračujeme pod značkou SATUR
S rozdelením Československa dochádza 1.11.1993 aj k rozdeleniu ČEDOK-u. V Čechách si ponechal svoje meno a na Slovensku vzniká štátny podnik SATUR, Slovenská agentúra pre turistický ruch, Bratislava. Ku dňu vzniku mal 383 zamestnancov, podliehalo mu 6 regionálnych cestovných kancelárií spolu s 53 cestovnými kanceláriami v SR a zahraničné reprezentácie v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku a Maďarsku. Spočiatku sa SATUR zameral najmä na ponuku krátkodobých zájazdov do západných krajín, aby tak vyhovel stále rastúcim požiadavkám našich občanov dobehnúť roky, kedy im nebol umožnený pohľad za hranice republiky. V ponuke zostali zachované obľúbené dovolenkové destinácie, a to predovšetkým Chorvátsko, Maďarsko, Taliansko, Grécko, ale aj pestrá ponuka poznávacích zájazdov do celého sveta. V roku 1995 dochádza k privatizácii a transformácii na akciovú spoločnosť.
Do nového milénia sme vstúpili ako najväčšia cestovná kancelária so sídlom na Slovensku. So sieťou 50 pobočiek a obratom 1 miliarda slovenských korún obslúži každoročne v priemere 90 000 spokojných klientov. A v roku 2013 sme oslávili 20 rokov pôsobenia pod značkou SATUR. Našu prácu postupne ocenili viacerí odborníci a tak sme opakovane získali viacero ocenení ako napríklad Superbrands, „Naj“ firma mladých, Najdôveryhodnejšia značka, Najobľúbenejšia cestovná kancelária v kategórii poznávacie zájazdy, ale každoročne aj 1. miesto v kategórii Najväčšie cestovné kancelárie a agentúry na Slovensku.
2020: Ďakujeme
V súčasnosti ponúkame široké portfólio produktov v podobe 8 produktových línii (Leto, Family, Poznávame svet, Zima, Wellness, Exotika, Plavby a Exclusive by SATUR) a sme tak najväčšou cestovnou kanceláriou s obratom takmer 70 miliónov EUR, so 150 zamestnancami, najširšou sieťou 44 pobočiek a 100 000 spokojnými klientmi. Príchodom roku 2020 sa tak mení aj náš slogan na „SATUR JE DOVOLENKA“. Tento slogan je to, čo značku vystihovalo uplynulých 100 rokov a veríme, že bude aj minimálne ďalších 100 rokov.
Páčil sa ti článok? Ukáž ho svojim priateľom.